מצא חברה מובילה בפינוי בינוי או תמ"א 38
על סמך דירוג אוביקטיבי

גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ

עוזי גורדון
שותף מייסד

דורית דר
שותפה

דורית שפינט
שותפה

שאול ליבוביץ
שותף

התחדשות עירונית היא לא רק כלי לפתרונות דיור, היא כלי להפחתת שימוש ברכב פרטי, ליצירת סביבה עירונית, לשימור שטחים פתוחים ולחסכון בתשתיות – כל אלה ועוד הם אתגרים העומדים בפני מי שעוסקים בתחום

צרו קשר
מלאו פרטים והיזם יחזור אליכם בהקדם


או חייגו -
04-8580077

האתגרים המורכבים של כל העוסקים בהתחדשות עירונית

 


 

התחדשות עירונית היא הכלי והדרך שיאפשר למדינת ישראל לספק פתרונות
דיור ואיכות חיים גבוהה בשנים הבאות. במדינה צפופה עם אחוז גידול גבוה, על מאמצי הפיתוח והבניה להיות מופנים פנימה אל מרכזי הערים, ולא החוצה אל שטחים פתוחים. התחדשות עירונית היא לא רק כלי לפתרונות דיור, היא כלי להפחתת שימוש ברכב פרטי, ליצירת סביבה עירונית, לשימור שטחים פתוחים ולחסכון בתשתיות.

האתגר ביצירת סביבה עירונית אטרקטיבית ופעילה
ציפוף הבנייה מעלה את היקף קהל היעד בשטח נתון, ובכוחו ליצור פעילות אינטנסיבית ומגוון שירותים שלא מתקיים במקומות דלילים. עירוב שימושים בבניין ובשכונה גם הוא כלי להחייאת הסביבה העירונית לאורך כל היממה. האתגר המרכזי הוא ארגון המרחב תוך הפרדה ברורה, לאו דווקא פיזית, בין הפרטי לציבורי. הדירה היא המרחב הפרטי. עליה להיות בנויה בסטנדרט גבוה, לאפשר פרטיות, הפרדה, חסכון באנרגיה וקיום ארוך טווח. הרחוב והמגרש הם החלל הציבורי שעליו להתחדש בחומרים ובטכנולוגיות עכשוויות, להציע מקומות מגוונים, נעימים ומפתים לשהייה לבילוי ולתנועה. על תכנית להתחדשות עירונית לדאוג לדירות טובות ויעילות מחד, ולהוביל להשבחת המרחב הציבורי על ידי השקעה ציבורית רבה, יסודית ומדויקת, מאידך.

הפחתת שימוש ברכב פרטי ועידוד שימוש בתחבורה ציבורית
הציפוף מפחית את השימוש ברכב פרטי. ציפוף יעיל יכול להתקיים כאשר תקן החניה מופחת באופן משמעותי. סביבת חיים קומפקטית מפחיתה את הצורך ברכב פרטי, מעודדת הליכה רגלית ורכיבה על אופניים. תשתית תחבורה ציבורית הכרחית ליישומה של התחדשות עירונית. על מתחמי התחדשות עירונית הנושקים למערכת תחבורה ציבורית לזכות לעידוד ומענקים, יותר ממתחמים שבהם לא קיימת תשתית כזאת. האתגר הוא לתמרץ ולעודד את הרשויות המקומיות לפתח תשתית תחבורה ציבורית עירונית שמשיקה ומרושתת עם תחבורה ציבורית אזורית וארצית. רשויות מקומיות רבות נוטות היום לקדש את פתרונות החניה מאחר שאינן רואות את תשתית התחבורה הציבורית באופק ומתפקידן לתת לתושבים פתרונות מידיים. רק מערכת תחבורה ציבורית אמינה, זמינה ותדירה תגרום להפחתת השימוש ברכב פרטי, תאפשר תקני חניה נמוכים, תפחית את ההשקעה בחניונים תת קרקעיים ותאפשר פרויקטים כלכליים. האתגר הוא משותף לכל המגזרים: הציבורי, הפרטי, והמקומי.

 

האתגר בשימור שטחים פתוחים וחסכון בתשתיות
במדינה צפופה כמו מדינת ישראל (בעיקר במחוזות מרכז ותל אביב) שטחים פתוחים הינם משאב קרקע נדיר שנמצא בסכנת התכלות.
התחדשות עירונית, שמטרתה ציפוף משמעותי של רקמת המגורים, תמנע זחילה ובניה לא צפופה אל שטחים פתוחים. הדעה השכיחה היא
שצמודי קרקע הם דפוס המגורים המתאים ל“אוכלוסייה חזקה“. לרוב, ראש רשות שמבקש למשוך אוכלוסייה חזקה, יעדיף בניה צמודת קרקע. בניה זו אינה יעילה, מחייבת תשתיות ארוכות שעלותן ליח‘ דיור גבוהה ומעיקה על החוסן הכלכלי של הרשות. האתגר הוא ליצר סביבת מגורים צפופה ואטרקטיבית, אליה ירצו להגר אקדמאים, צעירים, ומשפחות צעירות. ככל שסביבה זו תספק בטחון, רמת שירות גבוהה, רמת אסתטיקה גבוהה, רווחה ונוחות, היא תהיה מבוקשת יותר. בסביבה עירונית צפופה ומאורגנת יכולה הרשות המקומית לפתח מרחבים ציבוריים אטרקטיביים, מקומות עבודה, מקומות בילוי, עם פארקים, גינות, שבילי אופניים ומבני ציבור בהשקעה ציבורית נמוכה יותר לנפש מאשר בסביבה עירונית דלילה צמודת קרקע. סביבת מגורים מטופלת ו“מפנקת“ תמשוך אוכלוסייה משכילה, צעירה ואמידה לא פחות מסביבה שוממת עם בניה צמודת קרקע. ככל שהביקוש לסביבה עירונית יגבר כך ירד הלחץ מבניה בשטחים פתוחים.
הכותבת היא שותפה בגורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ.

התחדשות עירונית, רחוב פינסקר - נהריה, חברת סלע בינוי

התחדשות עירונית, רחוב כצנלסון - חיפה, חברת פרשקובסקי