מצא חברה מובילה בהתחדשות עירונית
על סמך הדירוג

משרדי אשחר פתרונות הנדסיים וניהול פרויקטים

חמי רזניק
מנכ״ל שותף

אלון לב זוהר
מנכ״ל שותף

בחברת אשחר העוסקת בניהול ופיקוח על פרויקטים ובייעוץ הנדסי, כמו שמקפידים על הצד הטכני, כך קשובים לפן האנושי בפרויקטים של התחדשות עירונית - "מי שעוסק אצלנו בתחום עובר הכשרות בתחום הגישור"

צרו קשר
מלאו פרטים והיזם יחזור אליכם בהקדם


או חייגו -
054-9751968

פיקוח נפש

חברות אמיצה בין חמי רזניק לבין אלון לב זוהר, שהתחילה אי שם בילדותם, הפכה בערוב הימים לכדי שותפות בחברת אשחר פתרונות הנדסיים  וניהול פרויקטים בע"מ. שעת הכושר הגיעה עת רזניק  פרש משירות קבע ארוך בצבא, ויחד עם לב זוהר, בן למשפחה קבלנית גדולה, החליטו להגשים חלום ילדות והקימו יחד את החברה, העוסקת בניהול ופיקוח על פרויקטים ובייעוץ הנדסי בתחומים אקוסטי ותרמי.  פעילות החברה בתחום התמ"א ‭ 38‬ תופסת תאוצה וכיום היא מלווה עשרות פרויקטים בענף. במרבית הפרויקטים אשחר מתפקדים כמפקחים מטעם הדיירים, אך ישנם פרויקטים בהם הם פועלים כמנהלי  הפרויקט בניהול התכנון, הרישוי והביצוע, לצדו של  היזם. "הניסיון שלנו עם שני הצדדים מאפשר לנו מקצועיות רבה וראייה נרחבת על מהות הפרויקט,  ובכך ניתן למזער סיכונים במהלכו", מספר לב זוהר. מבין נותני השירותים לדיירים, תפקיד המפקח ממוצב  כאפור יותר, סוג של עבודת ‭ ,back office‬ שמעט נחבאת אל הכלים. לב זוהר מספר כי הדימוי שנוצר עושה עוול עם התחום.  "תפקידו של המפקח מטעם הדיירים הינו מכריע, שכן למעשה הוא בעל המקצוע היחיד המלווה את הדיירים והפרויקט מראשיתו ועד סופו ובכל אחד משלביו, והוא הגוף שהלכה למעשה דואג לאינטרסים המעשיים של  הדיירים". אם חשבנו לרגע שעבודת המפקח הינה מקצועית וטכנית  לחלוטין, לב זוהר מנפץ עבורנו את הדימוי. "פרויקטים  של תמ"א ‭ 38‬ הם פרויקטים עם אנשים. לכן, מי שעוסק אצלנו בתחום עובר לצד ההכשרה מקצועית גם הכשרות  בתחום הגישור, יכולת לפשר בין הדייר לבין היזם", הוא  מספר. לב זוהר הוכשר כמגשר, ובשל כך לדעתו "יודע איך לגשת לאנשים, לפצח את הנקודות הכואבות ולמצוא  להם פתרונות אל מול הצד השני".

מהם למעשה שלבי הפעילות המרכזיים בעבודת  הפיקוח מטעם הדיירים בפרויקטים של תמ"א ‭ ?38 ‬  

לב זוהר: "ישנם ארבעה שלבים מרכזיים. בשלב הטרום  חוזה, מאחר שעדיין אין תכנון מפורט מטעם היזם, על המפקח להעלות על כתב את כל ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים בנושאי תמורות שירותי הבנייה. השלב השני הינו השלב הטכני, במהלכו מסביר המפקח לדיירים את התוכנית לקראת ההגשה ומוודא כי מה שהובטח לדיירים על ידי היזם בא לידי ביטוי בתוכניות. לאחר מכן מגיע שלב התוכניות לקראת מכרז הקבלן, בו נערכת בדיקה מדוקדקת כי התוכניות שהוגשו ועל פיהן נחתם החוזה מול הדיירים מיושמות במכרז  הקבלני. השלב הרביעי הינו הארוך ביותר - זהו שלב הביצוע, במהלכו אנו נמצאים בשטח מספר ימים בשבוע על מנת לבדוק את תקניות עבודת הקבלן, וכן  כדי לדאוג לאינטרסים של הדייר".

 

"העיקר שהשכן לא יקבל יותר" 

לב זוהר מבהיר כי לצורך עבודה אופטימלית, על  המפקח להבין גם בתחומים משיקים לעבודתו. "כך  לדוגמה, פרויקט שהיזם בו הבטיח תמורות של ‭ 25‬ מ"ר  ברוטו, אך בפועל הקירות היו עבים מהסטנדרט, מה שהוריד מהשטח נטו של הדירות. היזם טען כי זה הצורך בשל הבנייה על הגג, ומצאנו לכך פתרון שבזכותו עובי הקירות חזר לסטנדרט, מה שהוסיף לשטח  נטו של הדיירים. לכן, מפקח חייב שתהיה לו הבנה בנושאי תכנון, במקצועות הבנייה וקונסטרוקציה וכן יכולת חשיבה מחוץ לקופסה, למען מציאת פתרונות  יצירתיים".  מעבר לכך, מספר לב זוהר, כי בשל מורכבות התחום, לעיתים במהלך הפרויקט על המפקח להיות ה"איש  הרע", המבוגר האחראי שמגדיר לדיירים את גבולות  הגזרה. "תפקיד המפקח הוא לא להגשים לדיירים את כל החלומות שלהם, אלא לדאוג שיהיה להם פרויקט. הוא  מניח להם את כל האמת מול העיניים", מבהיר לב זוהר. "אני מסביר להם מהם הזכויות שיוכלו לקבל מתוקף  התמ"א ‭ 38‬ והתב"ע, ומה לדעתי נכון ולא נכון שידרשו".

מהם הקשיים המרכזיים בהם אתה נתקל בעבודתך וכיצד אתה פותר אותם?                                                                                               "ישנם אנשים שמשקיעים הרבה אנרגיות על מנת שהשכן יקבל פחות. זה מניע בעייתי, אני מוצא שכישורי  הגישור מאוד מסייעים בנקודה הזו. התמ"א ‭ 38‬ אף פעם לא תוכל להציג תמורות מאוזנות לחלוטין בין הדיירים, שכן נתוני הפתיחה אינם שווים וישנם אילוצים  אובייקטיביים בשטח. לכן, יש להדגיש את יתרונות  השיפוץ עבור הדייר, עליית ערך דירתו, בטחון ובטיחות, ובאשר למרחב הציבורי אווירה נקייה ונעימה יותר. לרוב הדייר חוזר להסתכל בצלחת  שלו וביתרונות עבורו".  "כמו כן, ישנם מקרים בהם הנחות היסוד של הדיירים  שגויות. למשל, לעיתים בהוספת ממ"ד נחסם החלון לאמבטיה והשירותים, וזה גורר התנגדות נחרצת אצל  הדיירים. אני מסביר להם שאוורור מאולץ פנימי (ונטה) עדיף מאוורור חיצוני שלעיתים גורם לתעבורת ריחות לא נעימים לפנים הבית, ולכן אטימת החלון אינו דבר רע בהכרח. ברגע שהדייר מבין את נושא העלות אל מול  התועלת, אנו הופכים אותו לרוב לדייר תומך.  "עבודת המפקח מאתגרת ודורשת מקצועיות רבה",  מסכם לב זוהר, "אך בסופו של יום, הלקוחות המרוצים  ומכתבי התודה מהם, שווים את הכול".

הכתבה נערכה בשיתוף החברה