מצא חברה מובילה בהתחדשות עירונית
על סמך הדירוג

משרדי פרידמן - יקותיאל - אינגביר עורכי דין

גיא יקותיאל
עו״ד

משרד עוה"ד פרידמן יקותיאל אינגביר גאה להיות משרד בוטיק המייצג דיירים ויזמים בפרויקטים של תמ"א ‭ 38 ‬

צרו קשר
מלאו פרטים והיזם יחזור אליכם בהקדם


או חייגו -
03-6915656

"הדיירים הם כרטיס הביקור הטוב ביותר שלנו"

 

 

עם כל הכבוד ל"משרדי המותג הגדולים", בסופו של יום הן הדיירים והן היזמים ימצאו את הערך המוסף דווקא אצל אותם משרדי בוטיק, שכן לדברי  יקותיאל: "בתחום התמ"א ‭ 38 ‬ יש לייצר מקצועיות ספציפית, וחשוב מכך להיות זמין ולהעניק  שירות מעולה ‭ 24/7‬ ללקוחות - שירותים שהגדולים לא תמיד מסוגלים לתת"

ההתחדשות העירונית, מעצם היותה חדשה  בארצנו, מהווה גם סוג של 'התחדשות מקצועית'  עבור גורמים רבים בענף הנדל"ן. בדומה לעולם היזמות, שם לצד חברות גדולות שפתחו מחלקה ייעודית  לנושא, קמו יזמי בוטיק אשר עולם התמ"א ‭ 38‬ נתן להם  את ההזדמנות לחדור לתחום הנדל"ן, כך גם אצל משרדי עורכי הדין. במשרדים הגדולים הקימו מחלקה לייעוץ  משפטי לתחום, אם באמצעות עוה"ד הקיימים או באמצעות מיזוגים ורכישות, ולצידם קמו משרדי בוטיק  שתחום התמ"א ‭ 38‬ מהווה עבורם את לב הפעילות העסקית. משרד פרידמן יקותיאל אינגביר שייך לקבוצה השנייה,  שכן כ-%‭80‬ מפעילותו מוקדשים אך ורק לתחום התמ"א ‭ .38‬ לדעתו של גיא יקותיאל, הבעלים של המשרד, עם  כל הכבוד ל"משרדי המותג" הגדולים, בסופו של יום הן הדיירים והן היזמים ימצאו את הערך המוסף דווקא אצל  אותם משרדי בוטיק, שכן "בתחום התמ"א ‭ 38‬ יש לייצר מקצועיות ספציפית, וחשוב מכך להיות זמין ולהעניק  שירות מעולה ‭ 24/7‬ ללקוחות (דיירים ויזמים כאחד) -  שירותים שהגדולים לא תמיד מסוגלים לתת".

 מדוע אם כך לדעתך, רוב היזמים, ובעיקר הגדולים, עובדים עם המשרדים הגדולים? "לדעתי זהו מקח טעות. ישנם כאלו שעובדים עם הגדולים באופן קבוע, כך שבאופן טבעי נותנים להם גם להתעסק  עם התמ"א ‭ ,38‬ ויזמים אחרים פונים באופן שרירותי אל המותגים והשמות הגדולים, למרות שבתחום הזה הם לא בהכרח יקבלו מהם את השירות הטוב ביותר. למשרדי  עוה"ד הקטנים יש יתרון מובנה, שכן בהיותם משרדי בוטיק יש להם היכולת לתת מענה מיידי, וזאת לעומת המשרדים הגדולים, שכדרך הטבע יעדיפו תחילה לטפל  בפרויקטים המסיביים".  עוד לדברי יקותיאל, "מעבר להתמקצעות והניסיון הרב שרכשנו בתחום עם השנים, המשרד שלנו גאה ברמת השירות הגבוהה שהוא מעניק ללקוחות. לכל אחד ואחד ממאות הדיירים שאנו מייצגים, יש את מספר הנייד האישי שלי, וכולם מרגישים בנוח  להתקשר אלי בכל עת, להתייעץ ולשאול כל שאלה,  וכמובן לומר 'חג שמח' בחגים. אנחנו תמיד שמחים להגיע לאספות דיירים בבניין עצמו ולא מתעקשים שהאספות יתקיימו דווקא אצלנו במשרד. "מאחר שחשוב לי לוודא שכל הדיירים יודעים ומבינים על מה הם חותמים, אנחנו מחתימים אותם על ההסכם באופן  אישי ולא משאירים את המלאכה לעוה"ד של הצד השני. הדבר הזה נכון אגב לא רק כשאנחנו מייצגים דיירים, אלא גם כשאנו מייצגים יזמים – חשוב לנו שהדיירים ידעו מי עומד מולם ועל מה הם חותמים. הדיירים שלנו הם כרטיס  הביקור הטוב ביותר שלנו", מסכם יקותיאל.

"ביססנו את היסודות לתיקונים ולנוהגים שחלים היום"
את תחילת דרכו המקצועית עשה יקותיאל דווקא במשרד עו"ד גדול מאוד (מ. פירון), שם נחשף לתחום בין היתר  כאשר ייצג את חברת אשדר, אשר הייתה מחלוצות התמ"א ‭ ,38‬ עוד כאשר ההתחדשות העירונית הייתה בחיתוליה.  "לאף אחד לא היה באמת מושג כיצד להתנהל. כולם חיפשו קריאת כיוון, ואנחנו היינו שם מההתחלה על מנת לבסס את היסודות לתיקונים ולנוהגים שיחולו לאחר  מכן", מספר יקותיאל, ומוסיף שבשל מבנה השוק, מעת יציאתו לעצמאות פועל משרדו בעיקר כמייצג דיירים. נכון  להיום, בארסנל המשרד מעל ל ‭ 30‬ פרויקטים של תמ"א ‭ 38 ‬ בשלבים שונים, וזאת בנוסף לפרויקטים שכבר הסתיימו ואוכלסו.

"עבור חלק גדול מהדיירים, תמ"א ‭ 38‬ נעשית 'על הדרך', זו אינה עיקר עשייתם ולכן על עוה"ד להיות המנוע שדוחף עבורם את הפרויקט, ואף להיות זמין ככל האפשר ולפנות את שעות הערב שהן השעות המתאימות למפגשי  דיירים", מסביר יקותיאל את השוני מייצוג יזמים, אותם  בעיקר יש לשרת בפן המקצועי גרידא. "עבור הדיירים,  עוה"ד צריך להיות האורים והתומים, גם לשבת ולהסביר להם שצבע הקרמיקה פחות חשוב מהערבויות שהם יקבלו, אך גם לשמש כפסיכולוג ולפתור סכסוכים בינם  לבין עצמם ובינם לבין היזם, וכל זאת בכפפות של משי".  המקצועיות, לדעתו של יקותיאל, מתבטאת בסופו של  דבר ב"חוכמה להגיע להסכם בר מימוש, כזה שיהיה אופטימלי עבור הצד שאתה מייצג, אך במקביל רווחי  מספיק גם לצד השני, על מנת שהפרויקט אכן יתממש".

מי לדעתך עבר כברת דרך ארוכה יותר בתחום  התמ"א ‭ - 38‬ הדיירים או היזמים?  
"היזמים הם הגוף המקצועי. גם הדיירים המבינים ביותר בסופו של יום מתעסקים בפרויקט בודד, ואילו היזמים לומדים מכל פרויקט שהם עושים והידע הנצבר אצלם  רב יותר, ועימו ממשיכים הלאה לפרויקט הבא. כמי שמלווה את התחום, אני רואה הבדל עצום בין יזם שעבר כברת דרך לבין יזם חדש בתחום. זה נכון גם לגבי בעלי  המקצוע - בתור עו"ד מנוסה אתה יודע בדיוק היכן צפויות לקרות תקלות, ואיך ניתן לפתור אותן מבעוד  מועד ולא רק כאשר נתקלים בהן בפועל". לדעתו של יקותיאל, לא רק היזמים והדיירים עברו עם השנים תהליך למידה בתחום, כי אם גם הרשויות  המוניציפליות. "בבסיס, התמ"א ‭ 38‬ נכפתה על הרשויות. התיקונים לחוק הבהירו לרשויות כי לא יוכלו למסמס את התוכנית והן החלו להתייחס אליה ברצינות. ישנן  ערים שהשכילו להפוך אותה להזדמנות, למשל רמת גן,  שם תמ"א ‭ 38‬ מפצה על העדר שטחים פנויים, ומהווה אופציה להזרים דם חדש לעיר ולשמור על הדור החדש  מלצאת מגבולותיה".

האם לדעתך המדינה עושה מספיק על מנת לקדם את התחום?  "כל עוד המדינה לא מכניסה יד לכיס, התקדמותה של ההתחדשות העירונית תלויה בשוק הפרטי. אמנם המדינה נותנת סבסוד עקיף על ידי פטור מסוים  במיסוי, אך עדיין לא שופכת תקציבים. כך, שכל עוד  ליזם יהיה כדאי לקדם פרויקט - הוא יעשה כן, אך אם  מחירי הנדל"ן יתקנו מטה, גם כמות הפרויקטים בתחום  תהיה בנסיגה".

הכתבה נערכה בשיתוף החברה