מצא חברה מובילה בפינוי בינוי או תמ"א 38
על סמך דירוג אוביקטיבי

פעילות בהוד השרון- ניתוח מדלן

 עד לאחרונה הייתה הוד השרון מנומנמת בתחום התמ"א ‭ – 38‬ בעיר אוכלסו 6 פרויקטים של תמ"א ‭ ,38‬מתוך כ-‭20‬ שאושרו עד כה. אולם בשנים האחרונות מסתמנת  מגמת שינוי: ב-‭2014-2015‬ נרשמה עלייה של כמעט %‭140‬ בהיקף הבקשות לעומת ‭ .2012-2013‬ כיום כ-‭25‬ מיזמים נוספים ממתינים להיתרים, ובהם כ-‭350‬ דירות חדשות.  מרבית הפרויקטים מרוכזים בשכונות הדר ורמתיים הסמוכות, וכן בשכונת מגדיאל.  

הרוב המוחלט של הבקשות הוגשו במסלול הריסה ובנייה. בעיר פועלים כיום כ‭30- ‬ יזמים, כששלושת היזמים המובילים אחראים לכ-%‭30‬ מכלל הפרויקטים בעיר.  במסגרת התכנית העירונית לתמ"א ‭ ,38‬ אישרה העירייה ב-‭2014‬ ששה מתחמים  בצפון העיר, הכוללים ‭ 53‬ מבנים, שבהם ניתנו זכויות בנייה נוספות. זכויות אלה כוללות תמריצים נוספים לחיזוק ולהריסת המבנים, והקמת מבנים חדשים במקומם.  במקרה של חיזוק, התוספת תעמוד על קומה טיפוסית נוספת מעבר ל-‭2.5‬ קומות.  
במקרה של הריסה ובנייה מחדש תותר תוספת של 6 קומות למבנה. מאחר ומרבית  המבנים הם כיום בני ‭ 2-4‬ קומות, הם צפויים להגיע ל-‭8-10‬ קומות בסוף התהליך.  

בנוסף, התכנית מאפשרת הכנת תב"ע מיוחדת לכל מתחם, שתקצה פתרונות לנושאים תשתיתיים. תכנית כזו צפויה להתיר בנייה יותר אינטנסיבית במגדלים שעשויים להגיע לגובה רב יותר. מדובר בתהליך מורכב מבחינה תכנונית וביצועית ולכן ניתן לומר שהמדיניות מגדילה את פוטנציאל ההתחדשות בעיר לטווח הארוך. מן העבר השני, איכות הפתרונות שיינתנו לנושאים חשובים כגון חניה, מבני ציבור, רוחב כבישים ותחבורה ציבורית עדיין לא ידועה ותלויה בתוכנית המפורטת  שתאושר לגבי כל מתחם. לפחות בנושא התשתית התחבורתית, הקו הצהוב  של הרכבת הקלה, שצפוי לעבור בהוד השרון, נמצא במרחק הליכה ממרבית המתחמים המיועדים.  

באזורים שאינם כלולים במתחמים החדשים, ישנם לפי ספירת העירייה כ‭200- ‬ מבנים נוספים העומדים בקריטריונים של התחדשות עירונית. יש לציין שבחלק מן האזורים תשתיות החשמל מצויות בגבול העליון של יכולת האספקה ולכן ייתכן שתוספת משמעותית של יחידות דיור תחייב פתרונות נוספים, כדוגמת  חדרי שנאים. תוספת שעשויה להיות מאתגרת בהתחשב בצפיפות הנוכחית.