מצא חברה מובילה בפינוי בינוי או תמ"א 38
על סמך דירוג אוביקטיבי

פעילות בפתח תקווה- ניתוח מדלן

פרויקטים של התחדשות עירונית עשויים לסייע בחידוש אזור מרכז העיר, הרחוק מעברו ההיסטורי המפואר וסובל גם מדימוי נמוך ביחס לשכונות החדשות של  העיר. עם זאת, המחסור בתשתיות ובשירותים עירוניים במרכז העיר עלול להיות בעוכריהם של התושבים הוותיקים ושל האוכלוסייה החדשה.  

מ-‭2014‬ נרשמה קפיצה באישורי פרויקטים של תמ"א ‭ 38‬ באזור מרכז העיר, כשנכון  להיום ישנם כ-‭50‬ פרויקטים של תמ"א ‭ 38‬ שקיבלו היתר, מתוכם כ-‭10‬ אוכלסו,  וכ-‭60‬ פרויקטים נוספים ממתינים עדיין להיתרים. למרות זאת, המדיניות העירונית  עדיין ממתנת את הבנייה החדשה: ראש העירייה הצהיר לא אחת בתקשורת, כי המחסור בשטחי ציבור ובפתרונות תחבורתיים מוריד את ההיתכנות לאשר בנייה  חדשה או פרויקטים של התחדשות עירונית.
מדיניות זו, בצירוף נושאים בירוקרטיים שונים מסבירים את תקופת ההמתנה הארוכה ביחס לערים אחרות לקבלת היתר  בנייה במסלולי תמ"א ‭ .38 ‬

לפחות בהקשר לנושא התחבורתי, הקו האדום של הרכבת הקלה אמור לספק חלק ניכר מצרכי התושבים. העובדה כי בפתח תקווה יקום הקו הראשון  בפרויקט הענק משמעותית במיוחד בהקשר להתחדשות העירונית. 
בנוסף, העירייה עומלת בימים אלה על תכניות שאמורות להגדיר את האזורים וההיקפים הרצויים עבור פרויקטים של התחדשות עירונית. נראה כי באזורים  של בנייה צמודת-קרקע, ישנה כוונה להשאיר את המרקם השכונתי כפי  שהוא, כאשר האזור העיקרי המיועד להתחדשות הוא אזור מרכז העיר,  ושכונות סמוכות כמו אחדות, רמות ורבר וקרול. שכונות אלה תואמות גם את  הפרויקטים הממתינים להיתרי תמ"א ‭ ,38‬ המתפרסים בעיקר באזור מרכז העיר  הוותיק, ובשכונות הסמוכות.

בעיר ישנם פרויקטים רבים של פינוי –בינוי שאושרו כבר במהלך העשור הראשון  של שנות ה-‭,2000‬ אך טרם יצאו לשלב הביצוע מסיבות שונות שרובן קשורות להליכים בירוקרטיים מתמשכים וסכסוכים משפטיים בין העירייה ליזמים.  סך הכול נוספו לעיר כ-‭400‬ דירות חדשות במסגרת תמ"א ‭ ,38‬ כאשר התוספת  הממוצעת לבניין עומדת על ‭ 10‬ דירות, נמוך במעט מן הממוצע הארצי.  

כ-%‭75‬ מן ההיתרים הם במסגרת הליך של חיזוק המבנה ותוספת קומות, והיתר במסגרת של הריסה ובנייה מחדש.